هوافضا و هوانوردی/دانشگاه سماپران

ویژه ی دانشجویان هوانوردی


Piper PA28 Warrior

Manufacturer: Piper Aircraft, Inc

Model: PA28-161 Cherokee Warrior II & III

Description: All members of the PA-28 family are all-metal, unpressurized, four-seat, single-engine piston-powered airplanes with low-mounted wings and tricycle landing gear. All PA-28 aircraft have a single door on the co-pilot side, which is entered by stepping on the wing. The first PA-28 received its type certificate from the FAA in 1960 and the series remains in production in 2009

Engine: Lycoming O-320-D3G...160 hp. The Lycoming O-320 series engines are four-cylinder, direct-drive, horizontally opposed, air-cooled models.

 

یک شنبه 3 دی 1391برچسب:Piper PA28 Warrior,

|
 
cessna 172/182

Manufacturer: Cessna

 

Model: Skyhawk 172

Description: With more than 43,000 delivered, the Cessna Skyhawk is the best-selling, most-flown airplane ever. Maybe that's because of its proven reliability. Or its forgiving flight characteristics. Or its reputation as the safest general aviation aircraft ever built. Because not only is the Skyhawk the most direct route to fulfilling your dreams of flight, it's also an ideal instrument trainer and one of the world's truly great airplanes. And with 180 horsepower attached to a high-performance McCauley propeller with polished chrome spinner, the Skyhawk SP climbs faster and cruises at a greater speed than the original Skyhawk.

The Skyhawk continues to build on its legacy as one of the most advanced single-engine aircraft in the sky with features such as the Garmin G1000 glass cockpit.

Engine: Textron Lycoming IO-360-L2A. The Lycoming O-360 series engines are four-cylinder, direct-drive, horizontally opposed, air-cooled models.


 

یک شنبه 3 دی 1391برچسب:cessna 172/182,

|
 
ساختمان هواپیما (3)

 

چرخ­های یک Glossary Link

هواپیما

 

(ارابه­ی فرود)

به قسمتی از هواپیما که چرخ­ها در آن قرار می­گیرند محل جمع شدن ارابه­ی فرود می­گویند و فقط به هنگام نشست و برخاست هواپیما از آن­ها استفاده می­شود. عمل جمع شدن و باز شدن چرخ­ها توسط عملگرهای هیدرولیکی صورت می­گیرد. چرخ­ها پس از برخاستن هواپیما جمع شده و این عمل به دلیل کاهش مقاومت بدنه هواپیما در برابر هوا و رسیدن به بیشترین حالت آیرودینامیکی ممکن انجام می­پذیرد.

 

 

پیشران یا موتور

پیشران یا موتور بخش مهمی از هواپیما است که نیروی پیش­رانش را برای هواپیما فراهم می­کند؛ انواع موتور­های هواپیما عبارتند از:

·            موتور پیستون پراپ: پراپ مخفف کلمه پروپلر (Propeller ) و به معنی پروانه (ملخ) هواپیما است. در اینگونه موتورها نیروی پیش­رانش توسط پروانه تولید می‌شود که پروانه نیز بوسیله Glossary Link

موتور پیستونی

 

می‌چرخد. محدودیت استفاده از این موتورها وزن آن­هاست، زیرا درصورتی که نیروی زیادی از این موتور‌ها بخواهیم باید موتورهایی با وزن بسیار زیاد طراحی گردند.

·            موتور توربو پراپ (پراپ Glossary Link جت یا توربو ملخی): در این موتورها نیز نیروی اصلی توسط پروانه تولید می‌شود ولی چرخش پروانه توسط Glossary Link

موتور جت

 

صورت می‌گیرد. هواپیمای ایران 140  نیز از این گونه موتورها بهره می‌گیرد.

 

 

  ·            موتور توربو جت: به زبان ساده این موتورها هوا را از ورودی (intake) به داخل کشیده و پس آنکه انرژی زیادی به هوا داده شد آن­را با سرعت زیاده از انتهای موتور خارج می‌کند و تغییر سرعت قابل توجه در ورودی و خروجی موجب حرکت هواپیما می‌گردد.

 

 

·          موتور توربو فن: ساختمان اینگونه موتورها همان ساختمان موتورهای توربوجت   است، با این تفاوت که این موتورها دارای قطر بزرگتری هستند و همه هوای ورودی از داخل موتور عبور نمی‌کند. بلکه مقداری هوا از اطراف بدنه موتور و در داخل یک پوسته حرکت می‌کند.

 

 

·          موتور توربو شفت: این موتورها در بالگردها کاربرد دارند و شباهت زیادی به م

 

 

·          موتورهای توربو پراپ دارند.

·         موتور رم جت: این موتور‌ها در سرعت­های بسیار زیاد کاربرد دارند و دارای هیچ عضو چرخنده‌ای نیستند (برخلاف کلیه موتورهای دیگر)   

 

 

 مکانیک پرواز در هواپیما

بر هواپیمایی که در حال پرواز یک‌نواخت و مستقیم است چهار نیرو وارد می‌شود:

 

 

·         نیروی پیش‌رانش(Thrust) که هواپیما را به جلو می‌برد.

 

·         نیروی برآ(Lift) که ناشی است از شکل بال هواپیما و سرعت هواپیما و همچنین زاویه­ی قرار گیری بال هواپیما نسبت به جریان هوا و هواپیما را به بالا می‌برد.

·         نیروی Glossary Link پسا(Drag) یا نیروی مقاومت هوا که جهت آن رو به عقب هواپیما است و همواره در مقابل نیروی پیش­رانش قرار دارد و مقدار آن به شکل بال هواپیما و سرعت هواپیما و همچنین زاویه­ی قرار گیری بال هواپیما نسبت به جریان هوا، بستگی دارد.

·         نیروی وزن(Gravity) که هواپیما را به پایین می‌کشاند.

 

نیروی پیش‌رانش در خلاف جهت نیروی پسا است و نیروی وزن هواپیما در خلاف جهت نیروی Glossary Link

برا قرار دارد. اگر نیروی پیش‌رانش بزرگ‌تر از نیروی پسا یا مقاومت هوا نباشد هواپیما دچار واماندگی خواهد شد و همچنین برای پرواز باید نیروی برآ از نیروی وزن بیشتر باشد تا هواپیما بتواند از زمین بلند شده و پرواز کند. وزن هواپیما ثابت است (بدون در نظر گرفتن وزن سوخت) ولی در شرایط مختلف پرواز نیروهای دیگر (نیروی برآ و نیروی پسآ و نیروی پیش‌رانش) ممکن است تغییر نمایند. مثلاً در هنگام اوج گیری که زاویه­ی هواپیما نسبت به افق بیشتر است نیروی پسآ هم بیش­تر خواهد بود. اگر توان موتور یا نیروی پیش‌رانش نتواند نیروی پسآی ایجاد شده در اثر افزایش زاویه پرواز هواپیما را جبران کند، هواپیما دچار واماندگی خواهد شد. همچنین نیروی برآ هم با افزایش سرعت هواپیما افزایش خواهد یافت و با ارتفاع گرفتن هواپیما در اثر رقیق شدن هوا (در صورت ثابت بودن سرعت هواپیما) کاهش می‌یابد.


 

سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:ساختمان هواپیما(3),

|
 
ساختمان هواپیما (2)

 


 

بال 

 

 

اساسی ترین بخش هواپیما در تأمین نیروی برآ که باعث بلند شدن هواپیما از زمین و اوج گرفتن آن می­شود بال­ها هستند. بال­ها وزن کلی هواپیما را در پرواز تحمل نموده و قسمت اعظم فشارها و تکان­های شدید بر هواپیما هنگام پرواز را خنثی می­کنند؛ در بعضی از هواپیما­ها بال دو قسمت دارد؛ بال راست و بال چپ و در تعدادی دیگر بال از سه قسمت بال راست و بال چپ و بال مرکزی تشکیل می­شود. بال­های هواپیما از نظر پوشش دارای دو نوع پوشش زیر هستند:  

 

 

          

 

 

             بال با پوشش پارچه ای  

            بال با پوشش ورقه فلزی 

 

 

 

 

بال هواپیماها همانند بدنه دارای سازه­ی داخلی و پوسته است. برخی مشابه بدنه­ی اسکلتی خرپا دارای سازه داخلی مستحکم بوده که اغلب نیروها را تحمل می­کند و پوسته نازکی که تنها جهت ایجاد فرم آیرودینامیکی روی سازه داخلی کشیده شده و معمولاً از جنس پارچه و نایلون است. این نوع بال بیشتر در هواپیماهای قبل از جنگ جهانی دوم استفاده می­شد اما در حال حاضر در هواپیماهای دست ساز شخصی و مدل­ها کاربرد بسیاری دارد. اما درصد بالایی از آنها مشابه بدنه­ی نیمه تخم مرغی، دارای سازه­ی داخلی کامل و پوسته­های نسبتاً ضخیم آلومینیمی یا کامپوزیتی بوده که پوسته نیز در تحمل نیروهای وارده به سازه داخلی کمک می کند؛ این نوع بال را در هواپیماهای مسافربری و باربری می توان مشاهده نمود. اجزاء سازه داخلی بال به دو بخش طولی و عرضی تقسیم می شوند:

  ·            اجزاء طولی: اسپار (Spar) به عنوان تیر اصلی نگهدارنده­ی بال و استرینگر (Stringer) نیز جهت کمک به اسپار و پر کردن فضاهای خالی

  ·           اجزاء عرضی: ریب (Rib) جهت ایجاد فرم ایرفویل در سراسر بال و نیم ریب­هایی که در برخی جاها مانند لبه­های حمله و فرار بال مابین ریب­ها قرار می گیرند.

 

 

طبقه بندی هواپیما برحسب شکل بال­ها:

·         بال ذوزنقه ای

·         بال ذوزنقه ای معکوس

·         بال مستطیلی یا صلیبی

·         بال بیضوی

 

 

·         بال لوزی شکل  

·         بال مثلثی یا دلتا

·         بال پیکانی شکل

·         بال با شکل متغیر

(در حالت­های پروازی متفاوت)

 

 

  دم

کلیه­ی بخش­های عقب یا انتهای بدنه­ی هواپیما به اضافه یک یا چند سکان عمودی یا افقی را دم می­گویند. کار سکان­های افقی و عمودی یا در حقیقت وظیفه­ی قسمت دم هواپیما ایجاد تعادل و ثبات هواپیما در پرواز و کمک در هدایت آن به سمت­های راست، چپ، پایین و بالا است:

·         سکان افقی(horizontal stabilizer  ): در هواپیما­ها سکان افقی دور محور طولی خود می­چرخد و بدین نحو تعادل هواپیما را حول محور عرضی آن تامین نماید سکان افقی را به انتهای بدنه و هم روی سکان عمودی سوار می کنند.

 

·         سکان عمودی (vertical stabilizer  ): این سکان به طور عمودی به انتهای بدنه و بین دو سکان افقی چپ و راست قرار دارد. وظیفه اصلی این سطح ایجاد حفظ تعادل عرضی هواپیما در پرواز و جلوگیری از انحراف ناخواسته به چپ و راست بوده و تعادل هواپیما را حول محور عمودی تامین می­کند موتورها و ملخ هواپیما ایجاد گشتاور پیچشی می­کنند که به وسیله سکان عمودی خنثی شده و هواپیما متعادل می­گردد.


 

سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:ساختمان هواپیما(2),

|
 
ساختمان هواپیما (1)

 


 

 

به طور کلی اجزاء اصلی ساختمان هواپیما عبارتند از:

 

 

  ·         بدنه

 

 

  ·         بال

 

 

  ·         مجموعه­ی دم (امپناژ)

 

 

  ·         ارابه­ی فرود

 

 

·       پیشران یا موتور

 

 

بدنه

 

 

 

 

 

در بیشتر هواپیماها بدنه نقش اساسی و مشترکی مبنی بر قرار دادن بال، مجموعه دم، پیشران و ارابه­ی فرود در موقعیت و وضعیت مناسب خود، ایفا می­کند. در واقع بدنه، رابط بین بخش­های اصلی دیگر است؛ اما در برخی از هواپیماها، بدنه و بال یکپارچه بوده و مرزی بین آن­ها وجود ندارد. از وظایف دیگر بدنه که در هواپیماهای مختلف متفاوت است می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

·          جای دادن کابین مسافر، کاکپیت (اتاقک) خلبان، محفظه­ی بار، تانک­های سوخت، محموله و ...

 

 

·          جذب شوک­های وارده از طرف چرخ­ها در هنگام فرود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انواع ساختمان بدنه­ی هواپیما: 

 

 

 

 

 

1.        بدنه­ی اسکلتی خرپا: از این نوع بدنه در هواپیماهای اولیه تا جنگ جهانی اول بسیار استفاده می­شد. هم اکنون نیز در هواپیماهای دست ساز و نیز هواپیماهای مدل از این نوع بدنه استفاده زیادی می­شود. چرا که ساده، سبک و مقاوم بوده و با تیرهای چوبی قابل ساخت هستند. در این نوع بدنه، اغلب نیروها و تنش­های وارده توسط سازه اصلی تحمل شده و از پوسته برای ایجاد شکل آیرودینامیکی و انتقال نیروهای آیرودینامیکی به سازه استفاده می­شود. سازه­ی اصلی از تیرهای طولی، تیرهای مورب، قابهای عرضی و کابل­های نگهدارنده تشکیل شده است.

 

 

2.        بدنه­ی تخم مرغی:در این نوع بدنه، پوسته اغلب نیروهای وارده را تحمل نموده و از سازه­ی داخلی مختصری برای صلب شدن پوسته استفاده می­شود. معمولاً پوسته­ی این نوع بدنه از جنس مواد کامپوزیت (مواد مرکب) بوده و به صورت دو تکه ساخته می­شود. بسیاری از هواپیماهای گلایدر، فوق سبک و هواپیماهای دست ساز دارای این نوع بدنه هستند.اخیراً بدنه­ی برخی از هواپیماهای شکاری فوق مدرن نیز به این روش تولید شده است. بسیاری از هواپیماهای مدل و بدون سرنشین کاربردی نیز دارای این نوع بدنه هستند.

 

 

3.        بدنه­ی نیمه تخم مرغی:این نوع سازه دارای ویژگی­هایی بین دو نوع بالا بوده که باعث شده اکثر هواپیماها از این نوع بدنه استفاده نمایند.تقریباً همه­ی هواپیماهای مسافربری، باربری و نظامی دارای این نوع سازه هستند.در بدنه­ی نیمه تخم مرغی، نیروها و شوک­های وارده هم بواسطه­ی سازه­ی داخلی و هم توسط پوسته تحمل می­شوند. این سازه از اجزاء طولی و عرضی تشکیل شده که هرکدام دارای اعضای اصلی و کمکی هستند(به شکل ها توجه نمایید):

 

 

-  اجزاء طولی(در طول بدنه): لانگرون (Longeron ) اصلی و استرینگر یا استیفنر (stringer or stiffner) کمکی

 

 

- اجزاء عرضی(در عرض بدنه): فورمر یا قاب (Former or Frame) اصلی، باک هد (Bulk head) اصلی، حلقه (Ring) کمکی

 

 ادامه دارد...

 

 

&

سه شنبه 24 مرداد 1391برچسب:ساختمان هواپیما (1),

|
 


به وبلاگ من خوش آمدید.
musa.hasannezhad35@yahoo.com

چگونه خلبان شویم؟
boeing747
airbus
آینده توسط ایرباس
a 300
a 320
...AirAsia becomes first
عکس(photo gallery)
Airbus cockpits
Airbus cabin
ICAO
انکس های ICAO
مناطق ایکائو
takeoff and landing
سازمان هواپیمایی کشوری
اویونیک
نوار زمانی اویونیک
پرواز
اهمیت دید در پرواز
تکنولوژی برتر پرواز
پرواز موفق نخستین هواپیمای خورشیدی
ATIS چیست؟
پرواز یک هواپیما(1)
پرواز یک هواپیما(2)
اخبار هواپیمایی
تعمیر و نگهداری هواپیما(A&P)
معرفی رشته ی(A&P)
هوانوردی(aviation)
گواهینامه های خلبانی
تاریخچه خلبانی
آشنایی با جعبه سیاه
حروف الفبای هوانوردی
وینگلت(winglet)
RQ 170
BOEING 797
ایران ایر(IranAir)
تشریح قطعات هواپیما
تشریح موتورها
ترمز هواپیما
SU-27 Flanker
آنتونف
نمایشگاه فارنبرو 2012
ایرباس برنده 16،9 میلیارد دلار شد.
(بوئینگ)Boeing
فرودگاه(Airport)
هلیکوپتر(Helicopter)
پرواز هلیکوپتر و انواع آن
سریع‌ترین بالگردهای جهان
آرشیو سوانح هلیکوپتر
هواپیما(Aircraft)
ساختمان هواپیما(1)
ساختمان هواپیما(2)
ساختمان هواپیما(3)
cessna 172/182
Piper PA28 Warrior
دانلودها (free download)

 

موسی حسن نژاد

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هوافضا و هوانوردی/دانشگاه سماپران و آدرس samaparan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فروشگاه اینترنتی آنکو
..::AVIATION SHOP::..
بچه های کاربردی ملایر
هوا فضا(نجوم)
هوا فضا(نجوم)
هوا فضا(نجوم)
نقشه كشى صنعتى
راههاى بى انتها
مهندسى حرارت و سيالات
sh power electrical engineer of lorestan university
علمی
ردیاب خودرو
همسریابی
درگاه واسط

 

 

فروش کتاب private pilot manual با قیمت باور نکردنی...
فروش بلیط چارتری هواپیما
هواپیمایی معراج سفیر دیگر کشور ایران در آسمان بین الملل شد.
دریافت اولین گواهی‌نامه مدیریت تداوم صلاحیت پروازی
آموزش پرواز با پاراگلایدر (مقدماتی تا پیشرفته)

 

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 77
بازدید ماه : 414
بازدید کل : 389037
تعداد مطالب : 164
تعداد نظرات : 40
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 77
بازدید ماه : 414
بازدید کل : 389037
تعداد مطالب : 164
تعداد نظرات : 40
تعداد آنلاین : 1