با افزوده شدن هواپیمایی معراج به ناوگان هوایی کشور و افتتاح خطوط پروازی این ایرلاین در مسیر های برون مرزی این شرکت سفیر دیگر کشور ایران در آسمان بین الملل شد.
گفتنی است در مراسم افتتاحیه خط پروازی بین الملل که با حضور مقامات صنعت هوانوردی و جمعی از بازیگران سینما در روز چهارشنبه سی ام مرداد ماه هزاروسیصد و نود و دو در فرودگاه امام خمینی(ره) برگزار شد مدیر عامل این شرکت ضمن ابراز خرسندی از پیوستن این ایرلاین به خطوط بین الملل اظهار داشت:
شركت هواپيمايي معراج با ایجاد فرآيندها و ساختارهای لازم موفق گرديده است اولین گواهینامه مدیریت تداوم صلاحیت پروازی (Continuing Airworthiness Management Organization) در كشور را از سازمان هواپیمایی کشوری ايران دريافت نمايد. با دريافت اين گواهينامه، شركت هواپيمايي معراج در عمل آغازگر اجرای استاندارد IRI CAO Part M در صنعت هوانوردی کشور بوده و با توجه به بسترهايي كه فراهم نموده، آمادگي ارائه خدمات مديريت تداوم صلاحيت پروازي را به ديگر ايرلاين ها در تمامي ابعاد آن داراست.
استاندارد Part M از هماهنگی و انطباق بالایی با استاندارد اتحادیه اروپا EASA PART M برخوردار بوده و اين استاندارد ناظر است بر مجموعه امور مهندسي، برنامه ريزي و مديريت تداوم صلاحيت پروازي خطوط هوايي كه در واقع از اين امور به عنوان مسئولیت محوری و اساسی هر ایرلاین یاد ميشود. شايان ذكر است كه اخذ تأييديه مديريت تداوم صلاحيت پروازي (كامو)، لازمه اجازه تداوم عمليات پروازي و بهره برداري از هواپيما بوده و مسئوليت مترتب آن مقدم است بر دیگر مسئولیتها و امور، و در عمل هویت ایرلاین محسوب میگردد.
ساخت و به پرواز درآوردن هواپيماهاي مدل از جمله روشهاي مؤثر در اشاعه فرهنگ و دانش هوانوردي است و همگان در سنين مختلف ميتوانند با فراگيري نحوه ساخت و پرواز اين وسيله پرنده ضمن آموزش کامل اصول پروازي و کسب دانش لازم، لذت به پرواز درآوردن يک وسيله پرنده را کاملاً حس نمايند.
اين دوره به منظور آشنايي اصولي (تئوری و عملی) با قسمت های مختلف هواپیما و مهارتهای ساخت هواپیمای مدل بوده و با هدف تقويت توانمندي هاي كار تيمي ، گروهي و فراگيري مهارت های ساخت هواپیمای مدل در هر جلسه مي باشد . بهره گيري از مهارتهای مختلف برای خلق یک مدل زیبا و دارای قابلیت پرواز و افزایش مهارتهای استفاده از ابزار ها از مزیت های اين دوره به شمار می روند .
طراحی دوره :
مباحث مربوط به آیرودینامیک و شناخت کارکرد های بخشهای مختلف و آموزش عملی ساخت هواپیمای مدل بگونه ای ساده، شیرین و شیوا فراهم گردیده تا هنرجو پس از طی دوره بتواند خلاقیتهای درونی خود را بروز داده و حتی در جشنواره های علمی کشور شرکت نماید.
برنامه دوره :
برنامه دوره آموزشی مقدماتی شامل ساخت هواپیمای مدل کشی و الکتریکی می باشد.
جلسه اول : آشنایی کلی با بخشهای مختلف هواپیما و کارکرد های هر بخش
جلسه دوم: آیرودینامیک و قوانین مربوط به آن
جلسه سوم: آشنایی با ابزار آلات کارگاهی ، نقشه خوانی و تعیین روش ساخت.
جلسه چهارم: ساخت الگوها و برش ساید بدنه و فرمر ها.
مدیرکل فرودگاه گیلان گفت: برقراری پروازها از فرودگاه رشت تاثیر همه جانبه در توسعه اقتصادی، فرهنگی و توریستی این استان دارد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه گیلان، فتاح رضوانی در دیدار با رییس کمیسیون ایران در اتاق بازرگانی مسکو با اشاره به اهمیت راهاندازی پرواز از فرودگاه رشت به کشورهای آسیای مرکزی اظهار کرد...
سيستم خودپذيرش مسافر ˈهماˈ در دو فرودگاه كشور راه اندازي شدهواپيمايي جمهوري اسلامي ايران ،ˈهماˈ سيستم خودپذيرش مسافر را در دو ايستگاه پروازي اصفهان و اهواز راه اندازي كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري ، مسافران پروازهاي داخلي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران كه داراي بليت الكترونيكي مي باشند، مي توانند سه ساعت قبل از پرواز با استفاده از دستگاه خودپذيرش كارت پرواز را به صورت اتوماتيك دريافت كنند.
قطر از پیشنهادش برای انتقال مقر سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ICAO) از مونترال به دوحه صرفنظر کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این کشور ماه گذشته پیشنهاد کرده بود این سازمان مونترال را که از زمان تاسیس به عنوان یک نهاد سازمان ملل در سال 1947 در آن بوده، ترک کند.
از دست دادن ICAO مایه سرافکندگی دیپلماتیک برای کانادا بود از این رو وزیر امور خارجه این کشور که به شدت علیه این پیشنهاد مبارزه تبلیغاتی کرده بود با خشنودی خبر انصراف قطر را تایید کرد.
سخنگوی ICAO نیز اعلام کرد که سفارت قطر در اوتاوا با ارسال نامهای، پس گرفتن پیشنهادش را اعلام کرد اما در این نامه دلایل این انصراف عنوان نشد.
به گزارش رویترز به نقل از روزنامه فرانسوی "لاپرس"، قطر با مطرح کردن دور افتاده بودن مونترال از اروپا و آسیا و سرمای سخت زمستان در این منطقه، برای جابجایی مقر ICAO پیشنهاد داده بود.
موعد اجاره مقر کنونی ICAO در مونترال در پایان سال 2016 به اتمام میرسد و این سازمان سرگرم مذاکره با کانادا برای تمدید این زمان تا سال 2036 است.
The Lufthansa’s Supervisory Board has approved the acquisition of 100 A320 Family aircraft (35 A320neo, 35 A321neo and 30 A320ceo with Sharklets) and two A380s worth approximately US$ 11.2 billion at list prices. The engine choices will be announced by the airline at a later date
توافق نسبي شركت هاي هواپيمايي با شركت ملي پالايش و پخش فراورده هاي نفتيرييس سازمان هواپيمايي كشوري از توافق نسبي شركت هاي هواپيمايي با شركت ملي پالايش و پخش فراورده هاي نفتي براي تحويل سوخت به پروازهاي داخلي خبر داد.
به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري، خلبان حميدرضا پهلواني با اشاره به بروز اختلاف حساب مالي بين برخي شركت هواپيمايي و شركت ملي پالايش و پخش فراورده هاي نفتي ايران، گفت: در پي توافقات صورت گرفته بين دو طرف، در حال حاضر مشكل تحويل سوخت پروازها حل شده و پروازهاي شركت هاي هواپيمايي طبق برنامه انجام مي شود.
معاون وزير راه وشهرسازي اظهارداشت: سازمان هواپيمايي كشوري طي ماههاي گذشته به تشكيل جلسات مستمر با مسولان شركت هاي هواپيمايي و شركت ملي پالايش و پخش فراورده هاي نفتي به منظور رفع مشكل چگونگي تحويل سوخت و پرداخت بدهي اقدام كرده است.
وي افزود: روز گذشته نيز در جلسه اي كه با شركت هاي هواپيمايي و مسولين شركت ملي پالايش و پخش فراورده هاي نفتي برگزار شد نحوه وصول مطالبات ناشي از فروش سوخت به شركت هاي هواپيمايي مورد بررسي وتبادل نظر قرار گرفت كه در پي توافقات به عمل آمده مقرر شد از 19 دي ماه جاري فروش سوخت بر مبناي هزينه 7000ريال براي پروازهاي داخلي محاسبه و هر ده روز يكبار تسويه شود.
به گفته رييس سازمان هواپيمايي كشوري از اين پس مطالبات گذشته شركت هاي هواپيمايي براساس جدول پيشنهادي شركت ملي پالايش و پخش فراورده هاي نفتي پس از اخذ مجوز وزير نفت تقسيط خواهد شد.
خلبان پهلواني در پايان اظهارداشت: همچنين براساس توافقات به عمل آمده تمامي شركت هاي هواپيمايي براي دريافت سوخت مورد نياز موظف به انعقاد قرارداد و ارائه ضمانت نامه معتبر بانكي و سفته ظرف مدت يك هفته آينده هستند.
Pegasus Airlines, the second largest airline in Turkey, has signed for up to 100 A320neo Family aircraft (57 A320neo and 18 A321neo models), of which 75 are firm orders. Pegasus becomes a new Airbus customer and the first Turkish airline to order the A320neo.
This is the largest single commercial aircraft order ever placed by an airline in Turkey, and was announced today at a ceremony attended by Binali Yıldırım, the Turkish Minister of Transport, Maritime Affairs and Communication, Ali Sabanci, Chairman of Pegasus, Sertac Haybat, CEO of Pegasus and Christopher Buckley, Airbus Executive Vice President Europe, Asia and Pacific.
“It is with great pride that we are placing the biggest order in the history of Turkish civil aviation with Airbus for up to 100 A320neo Family aircraft,” said Ali Sabanci, Chairman of Pegasus. “At Pegasus, we believe that everyone has the right to fly, and the A320neo with its 15 percent fuel burn reduction combined with superior cabin comfort made it without a doubt the best choice for achieving our ambitious future development plans.”
“We are delighted to welcome Pegasus as a new Airbus customer,” said John Leahy, Airbus Chief Operating Officer, Customers. “Airlines around the world are focused on growing their business profitably and the A320neo offers them a solution for doing just that. New generation technologies on the NEO, such as Sharklets and more efficient engines will cut fuel burn by 15 percent, and in addition operators will benefit from the proven high reliability of the A320 Family.”
Pegasus’ new aircraft will be configured in a comfortable all economy layout with 180 seats in the A320neo and 220 seats in the A321neo. They will be deployed on Pegasus’ rapidly expanding network from Istanbul to destinations in Turkey, Europe and the Middle East.
Incorporating new engines and large "Sharklet" wing tip devices, the A320neo Family will deliver fuel savings of 15 percent. The reduction in fuel burn is equivalent to 1.4 million litres of fuel - the consumption of 1,000 mid size cars, saving 3,600 tonnes of C02 per aircraft per year. In addition, the A320neo Family will provide a double-digit reduction in NOx emissions and reduced engine noise.
With more than 8,800 aircraft ordered and over 5,300 aircraft delivered to over 380 customers and operators worldwide, the A320 Family is the world's best-selling single-aisle aircraft family.
Description: All members of the PA-28 family are all-metal, unpressurized, four-seat, single-engine piston-powered airplanes with low-mounted wings and tricycle landing gear. All PA-28 aircraft have a single door on the co-pilot side, which is entered by stepping on the wing. The first PA-28 received its type certificate from the FAA in 1960 and the series remains in production in 2009
Engine: Lycoming O-320-D3G...160 hp. The Lycoming O-320 series engines are four-cylinder, direct-drive, horizontally opposed, air-cooled models.
Description: With more than 43,000 delivered, the Cessna Skyhawk is the best-selling, most-flown airplane ever. Maybe that's because of its proven reliability. Or its forgiving flight characteristics. Or its reputation as the safest general aviation aircraft ever built. Because not only is the Skyhawk the most direct route to fulfilling your dreams of flight, it's also an ideal instrument trainer and one of the world's truly great airplanes. And with 180 horsepower attached to a high-performance McCauley propeller with polished chrome spinner, the Skyhawk SP climbs faster and cruises at a greater speed than the original Skyhawk.
The Skyhawk continues to build on its legacy as one of the most advanced single-engine aircraft in the sky with features such as the Garmin G1000 glass cockpit.
Engine: Textron Lycoming IO-360-L2A. The Lycoming O-360 series engines are four-cylinder, direct-drive, horizontally opposed, air-cooled models.
دوشنبهالحاق 1500 صندلي به ناوگان هوايي كشور با ورود 11 فروند هواپيما رييس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: با ورود 11فروند هواپيماي جديد به ناوگان هوايي كشور طي 8ماه امسال 1500 صندلي به ناوگان هوايي كشور ملحق شده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري، خلبان حميدرضا پهلواني ضمن اعلام خبر فوق اظهارداشت: با ورود هواپيماهاي جديد در سال جاري كه برخي از آنها به صورت ملكي و برخي به صورت اجاره اي است تعداد ناوگان هوايي كشور به بيش از 220فروند هواپيما افزايش يافته است.
1391/7/19 چهارشنبهدر حاشيه نمايشگاه ملي توانمنديهاي صنايع هوا و فضا صورت گرفت؛رونمايي از كتاب مجموعه قوانين و مقررات هواپيمايي كشوريرييس سازمان هواپيمايي كشوري ظهر امروز در حاشيه نمايشگاه ملي توانمنديهاي صنايع هوا و فضا از كتاب مجموعه قوانين و مقررات هواپيمايي كشوري رونمايي كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري، كاپيتان حميدرضا پهلواني در حاشيه نمايشگاه ملي توانمنديهاي صنايع هوا فضا اظهار داشت: با توجه به اينكه صنعت حمل نقل هوايي صنعتي پويا و در حال رشد است در طول زمان تغييرات بسياري در روش ها و آيين نامه ها براساس نيازهاي اين صنعت روي مي دهد.
1391/7/16 يكشنبهقطر از دريافت هواپيماهاى جديد بوئينگ منصرف شد«قطرايرويز» تا زمانيكه موتور معيوب دريم لاينر ۷۸۷ بوئينگ اصلاح نشود، اين هواپيما را تحويل نخواهد گرفت
به گزارش ايسنا، اين شركت براى ۶۰ فروند «دريم لاينر» سفارش داده كه قرار است نسل جديد موتور GEnxجنرال الكتريك در آنها بكار گرفته شود.اكبر الباكر، مديرعامل قطرايرويز، اظهار كرده كه ۷۸۷ موتورى با فن آورى جديد دارد با اينهمه مشكلى در اين موتور وجود دارد كه بايد رفع شود. وى در ادامه افزود: اين شركت به بوئينگ اطلاع داده كه تا زمان انجام اصلاحات جديد، هواپيماى ۷۸۷ را تحويل نخواهد گرفت. جنرال الكتريك كه بزرگ ترين سازنده موتورهاى جت جهان است، ماه گذشته اعلام كرد دومين مورد ايراد گزارش شده موتور جت GEnxرا مورد تحقيق قرار خواهد كرد.كميسيون ايمنى حمل و نقل ملى آمريكا اعلام كرده برخلاف موتور جتى كه در كاروليناى جنوبى خراب شد، موتور خراب شده در شانگهاى هيچ تركى در محور نداشته است.به گزارش رويترز، قطرايرويز در سال ۱۹۹۳ آغاز به فعاليت كرده و ناوگانى متشكل از ۱۱۱ هواپيما دارد و ۲۱۴ فروند هواپيما نيز سفارش داده است.
به قسمتی از هواپیما که چرخها در آن قرار میگیرند محل جمع شدن ارابهی فرود میگویند و فقط به هنگام نشست و برخاست هواپیما از آنها استفاده میشود. عمل جمع شدن و باز شدن چرخها توسط عملگرهای هیدرولیکی صورت میگیرد. چرخها پس از برخاستن هواپیما جمع شده و این عمل به دلیل کاهش مقاومت بدنه هواپیما در برابر هوا و رسیدن به بیشترین حالت آیرودینامیکی ممکن انجام میپذیرد.
پیشران یا موتور
پیشران یا موتور بخش مهمی از هواپیما است که نیروی پیشرانش را برای هواپیما فراهم میکند؛ انواع موتورهای هواپیما عبارتند از:
· موتور پیستون پراپ: پراپ مخفف کلمه پروپلر (Propeller ) و به معنی پروانه (ملخ) هواپیما است. در اینگونه موتورها نیروی پیشرانش توسط پروانه تولید میشود که پروانه نیز بوسیله
صورت میگیرد. هواپیمای ایران 140 نیز از این گونه موتورها بهره میگیرد.
· موتور توربو جت: به زبان ساده این موتورها هوا را از ورودی (intake) به داخل کشیده و پس آنکه انرژی زیادی به هوا داده شد آنرا با سرعت زیاده از انتهای موتور خارج میکند و تغییر سرعت قابل توجه در ورودی و خروجی موجب حرکت هواپیما میگردد.
· موتور توربو فن: ساختمان اینگونه موتورها همان ساختمان موتورهای توربوجتاست، با این تفاوت که این موتورها دارای قطر بزرگتری هستند و همه هوای ورودی از داخل موتور عبور نمیکند. بلکه مقداری هوا از اطراف بدنه موتور و در داخل یک پوسته حرکت میکند.
· موتور توربو شفت: این موتورها در بالگردها کاربرد دارند و شباهت زیادی به م
· موتورهای توربو پراپ دارند.
· موتور رم جت: این موتورها در سرعتهای بسیار زیاد کاربرد دارند و دارای هیچ عضو چرخندهای نیستند (برخلاف کلیه موتورهای دیگر)
مکانیک پرواز در هواپیما
بر هواپیمایی که در حال پرواز یکنواخت و مستقیم است چهار نیرو وارد میشود:
·نیروی پیشرانش(Thrust) که هواپیما را به جلو میبرد.
·نیروی برآ(Lift) که ناشی است از شکل بال هواپیما و سرعت هواپیما و همچنین زاویهی قرار گیری بال هواپیما نسبت به جریان هوا و هواپیما را به بالا میبرد.
·نیروی پسا(Drag) یا نیروی مقاومت هوا که جهت آن رو به عقب هواپیما است و همواره در مقابل نیروی پیشرانش قرار دارد و مقدار آن به شکل بال هواپیما و سرعت هواپیما و همچنین زاویهی قرار گیری بال هواپیما نسبت به جریان هوا، بستگی دارد.
·نیروی وزن(Gravity) که هواپیما را به پایین میکشاند.
نیروی پیشرانش در خلاف جهت نیروی پسا است و نیروی وزن هواپیما در خلاف جهت نیروی
برا قرار دارد. اگر نیروی پیشرانش بزرگتر از نیروی پسا یا مقاومت هوا نباشد هواپیما دچار واماندگی خواهد شد و همچنین برای پرواز باید نیروی برآ از نیروی وزن بیشتر باشد تا هواپیما بتواند از زمین بلند شده و پرواز کند. وزن هواپیما ثابت است (بدون در نظر گرفتن وزن سوخت) ولی در شرایط مختلف پرواز نیروهای دیگر (نیروی برآ و نیروی پسآ و نیروی پیشرانش) ممکن است تغییر نمایند. مثلاً در هنگام اوج گیری که زاویهی هواپیما نسبت به افق بیشتر است نیروی پسآ هم بیشتر خواهد بود. اگر توان موتور یا نیروی پیشرانش نتواند نیروی پسآی ایجاد شده در اثر افزایش زاویه پرواز هواپیما را جبران کند، هواپیما دچار واماندگی خواهد شد. همچنین نیروی برآ هم با افزایش سرعت هواپیما افزایش خواهد یافت و با ارتفاع گرفتن هواپیما در اثر رقیق شدن هوا (در صورت ثابت بودن سرعت هواپیما) کاهش مییابد.
اساسی ترین بخش هواپیما در تأمین نیروی برآ که باعث بلند شدن هواپیما از زمین و اوج گرفتن آن میشود بالها هستند. بالها وزن کلی هواپیما را در پرواز تحمل نموده و قسمت اعظم فشارها و تکانهای شدید بر هواپیما هنگام پرواز را خنثی میکنند؛ در بعضی از هواپیماها بال دو قسمت دارد؛ بال راست و بال چپ و در تعدادی دیگر بال از سه قسمت بال راست و بال چپ و بال مرکزی تشکیل میشود. بالهای هواپیما از نظر پوشش دارای دو نوع پوشش زیر هستند:
بال با پوشش پارچه ای
بال با پوشش ورقه فلزی
بال هواپیماها همانند بدنه دارای سازهی داخلی و پوسته است. برخی مشابه بدنهی اسکلتی خرپا دارای سازه داخلی مستحکم بوده که اغلب نیروها را تحمل میکند و پوسته نازکی که تنها جهت ایجاد فرم آیرودینامیکی روی سازه داخلی کشیده شده و معمولاً از جنس پارچه و نایلون است. این نوع بال بیشتر در هواپیماهای قبل از جنگ جهانی دوم استفاده میشد اما در حال حاضر در هواپیماهای دست ساز شخصی و مدلها کاربرد بسیاری دارد. اما درصد بالایی از آنها مشابه بدنهی نیمه تخم مرغی، دارای سازهی داخلی کامل و پوستههای نسبتاً ضخیم آلومینیمی یا کامپوزیتی بوده که پوسته نیز در تحمل نیروهای وارده به سازه داخلی کمک می کند؛ این نوع بال را در هواپیماهای مسافربری و باربری می توان مشاهده نمود. اجزاء سازه داخلی بال به دو بخش طولی و عرضی تقسیم می شوند:
· اجزاء طولی: اسپار (Spar) به عنوان تیر اصلی نگهدارندهی بال و استرینگر (Stringer) نیز جهت کمک به اسپار و پر کردن فضاهای خالی
· اجزاء عرضی: ریب (Rib) جهت ایجاد فرم ایرفویل در سراسر بال و نیم ریبهایی که در برخی جاها مانند لبههای حمله و فرار بال مابین ریبها قرار می گیرند.
طبقه بندی هواپیما برحسب شکل بالها:
·بال ذوزنقه ای
·بال ذوزنقه ای معکوس
·بال مستطیلی یا صلیبی
·بال بیضوی
·بال لوزی شکل
·بال مثلثی یا دلتا
·بال پیکانی شکل
·بال با شکل متغیر
(در حالتهای پروازی متفاوت)
دم
کلیهی بخشهای عقب یا انتهای بدنهی هواپیما به اضافه یک یا چند سکان عمودی یا افقی را دم میگویند. کار سکانهای افقی و عمودی یا در حقیقت وظیفهی قسمت دم هواپیما ایجاد تعادل و ثبات هواپیما در پرواز و کمک در هدایت آن به سمتهای راست، چپ، پایین و بالا است:
·سکان افقی(horizontalstabilizer ): در هواپیماها سکان افقی دور محور طولی خود میچرخد و بدین نحو تعادل هواپیما را حول محور عرضی آن تامین نماید سکان افقی را به انتهای بدنه و هم روی سکان عمودی سوار می کنند.
·سکان عمودی (vertical stabilizer ): این سکان به طور عمودی به انتهای بدنه و بین دو سکان افقی چپ و راست قرار دارد. وظیفه اصلی این سطح ایجاد حفظ تعادل عرضی هواپیما در پرواز و جلوگیری از انحراف ناخواسته به چپ و راست بوده و تعادل هواپیما را حول محور عمودی تامین میکند موتورها و ملخ هواپیما ایجاد گشتاور پیچشی میکنند که به وسیله سکان عمودی خنثی شده و هواپیما متعادل میگردد.
در بیشتر هواپیماها بدنه نقش اساسی و مشترکی مبنی بر قرار دادن بال، مجموعه دم، پیشران و ارابهی فرود در موقعیت و وضعیت مناسب خود، ایفا میکند. در واقع بدنه، رابط بین بخشهای اصلی دیگر است؛ اما در برخی از هواپیماها، بدنه و بال یکپارچه بوده و مرزی بین آنها وجود ندارد. از وظایف دیگر بدنه که در هواپیماهای مختلف متفاوت است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1.بدنهی اسکلتی خرپا: از این نوع بدنه در هواپیماهای اولیه تا جنگ جهانی اول بسیار استفاده میشد. هم اکنون نیز در هواپیماهای دست ساز و نیز هواپیماهای مدل از این نوع بدنه استفاده زیادی میشود. چرا که ساده، سبک و مقاوم بوده و با تیرهای چوبی قابل ساخت هستند. در این نوع بدنه، اغلب نیروها و تنشهای وارده توسط سازه اصلی تحمل شده و از پوسته برای ایجاد شکل آیرودینامیکی و انتقال نیروهای آیرودینامیکی به سازه استفاده میشود. سازهی اصلی از تیرهای طولی، تیرهای مورب، قابهای عرضی و کابلهای نگهدارنده تشکیل شده است.
2.بدنهی تخم مرغی:در این نوع بدنه، پوسته اغلب نیروهای وارده را تحمل نموده و از سازهی داخلی مختصری برای صلب شدن پوسته استفاده میشود. معمولاً پوستهی این نوع بدنه از جنس مواد کامپوزیت (مواد مرکب) بوده و به صورت دو تکه ساخته میشود. بسیاری از هواپیماهای گلایدر، فوق سبک و هواپیماهای دست ساز دارای این نوع بدنه هستند.اخیراً بدنهی برخی از هواپیماهای شکاری فوق مدرن نیز به این روش تولید شده است. بسیاری از هواپیماهای مدل و بدون سرنشین کاربردی نیز دارای این نوع بدنه هستند.
3.بدنهی نیمه تخم مرغی:این نوع سازه دارای ویژگیهایی بین دو نوع بالا بوده که باعث شده اکثر هواپیماها از این نوع بدنه استفاده نمایند.تقریباً همهی هواپیماهای مسافربری، باربری و نظامی دارای این نوع سازه هستند.در بدنهی نیمه تخم مرغی، نیروها و شوکهای وارده هم بواسطهی سازهی داخلی و هم توسط پوسته تحمل میشوند. این سازه از اجزاء طولی و عرضی تشکیل شده که هرکدام دارای اعضای اصلی و کمکی هستند(به شکل ها توجه نمایید):
- اجزاء طولی(در طول بدنه): لانگرون (Longeron) اصلی و استرینگر یا استیفنر (stringer orstiffner) کمکی
- اجزاء عرضی(در عرض بدنه): فورمر یا قاب (FormerorFrame) اصلی، باک هد (Bulk head) اصلی، حلقه (Ring) کمکی
هواپیما از انرژی تولید شده به وسیله جریان هوا در اطراف بدنه خود، برای بلند شدن و کنترل پرواز استفاده می کند. سطوح متحرک و کنترل کننده بر روی بال و دم که با نام بالچه یا فلپ (Flap) شناخته میشوند، مسیر هوا را منحرف کرده و باعث بلند شدن، شیرجه زدن، دورزدن یا غلتیدن هواپیما میشوند. خلبان این بالچه ها...
هنر خلبان این است که هواپیما را آرام در محلی مشخص و با سرعتی خاص روی باند فرودگاه بنشاند. اگر باد جانبی خیلی قوی باشد، سکان هدایت باید بسرعت وارد عمل شود. وقتی هواپیما با زمین تماس میگیرد، سرعتش بیش از ۲۰۰ کیلو متر در ساعت بوده که این سرعت باید به شدت کاهش یابد؛ در غیر این صورت، هواپیما از باند خارج میشود. با این کار بالچهها بلند میشوند و...
تقاضا براي خريد هواپيما روز به روز در حال افزايش است
تقاضا براي خريد هواپيما روز به روز در حال افزايش است
شرکت هواپيماسازي بوئینگ پیش بینی کرد: تا 20 سال آينده، ميزان تقاضا براي خريد هواپيماهاي مسافربري به نحو قابل ملاحظه اي افزايش خواهد يافت.
به گزارش آسوشيتدپرس، طبق اين پيش بيني تا بیست سال آینده بیش از 34 هزار فروند هواپیمای مسافربری در شركت هاي هواپيمايي وجود خواهد داشت كه
تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
هوافضا و هوانوردی/دانشگاه
سماپران
و آدرس
samaparan.LXB.ir لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.